تحصیلات عالیه در دانشگاه های معتبر یکی از دغدغه‌ های اکثر دانشجویان می باشد وهمه آن ها تلاش می کنند تا در بهترین دانشگاه ها ادامه تحصیل دهند رشته پزشکی خواستگاه خیلی از این دانشجویان می باشد امروزه کشور ترکیه دارای دانشگاه هایی در رشته پزشکی می باشد که دارای رتبه های بین المللی خوبی می باشند در ادامه و در مقاله  پیش رو در مورد تحصیلات پزشکی در ترکیه توضیحات مختصری خواهیم داد.

تحصیل پزشکی در ترکیه چگونه است؟

کشور ترکیه در رشته پزشکی دارای دانشگاه های معتبر در دنیا می باشد. همان گونه که می دانیم تحصیل پزشکی در ترکیه از محبوب ترین و پر طرفدار ترین رشته های تحصیلی در ترکیه می باشد. پزشکی در ترکیه هر ساله دانشجویان بسیار زیادی از سراسر دنیا را پذیرا می باشد. لازم به یاداوری است که سیستم آموزشی ترکیه از سال2001 به سیستن اموزشی اتحادیه اروپا پیوسته است به همین خاطر مدارک صادرشده ازسوی کشور ترکیه مورد تائید اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی می باشد.

استفاده از اساتید با تجربه در دانشگاه های پزشکی ترکیه

موسسات آمادگی آزمون برای شرکت در دانشگاه های پزشکی  ثبت نام کلاس های yos  و ثبت نام کلاس های yds  را نیز انجام می دهد. نکته دیگر ارتباط علمی این دانشگاه ها  با دانشگاه های معتبر و استفاده از تجربیات  اساتید آن ها جهت تدریس است. دوره پزشکی در این کشور 6 سال می باشد. در این سیستم آموزشی سه سال اول تحصیل دانشجویان علاوه بر شرکت در کلاس ها باید تحقیقات ازمایشگاهی و بالینی را نیز انجام دهند. در سال چهارم و پنجم تحصیل پزشکی در ترکیه دانشجویان مشغول تشخیص بیماری وانجام معاینات به همراه تشخیص و پیدا کردن راهکارهایی برای درمان آن ها می شوند و در سال آخر در مراکز درمانی به صورت کارآموز حضور یافته و به پزشکی خواهند پرداخت.

پزشکی در ترکیه

مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه

پزشکی در ترکیه دارای مزیت هایی خصوصا برای دانشجویان ایرانی است که عبارتند از:

  • معتبر بودن مدارک پزشکی در ترکیه در سطح بین المللی
  • مورد تایید بودن دانشگاه ها و پزشکی در ترکیه از نظر وزارت بهداشت ایران
  • نزدیکی مسافت برای دانشجویان ایرانی
  • امکان مسافرت به ترکیه برای دانشجویان ایرانی بدون احتیاج به ویزا ( البته دانشجویان پس از ورود برای تحصیل پزشکی در ترکیه باید ویزای تحصیلی یک ساله دریافت کنند)
  • بالابودن سطح علمی دانشگاه های ترکی و سطح پزشکی در ترکیه
  • نزدیکی فرهنگ دو کشور و پایین بودن هزینه های زندکی در ترکیه نسبت به دیگر کشورهای اروپایی
  • ارائه کارت طبابت بین المللی به فارغ التحصیلان رشته پزشکی در ترکیه
  • چون تمام دوره تحصیل به زبان انگلیسی می باشد فارغ التحصیلان این دانشگاه ها برای ادامه تحصیل در دانشگاه های دیگر کشورها و طبابت در کشورهای اروپایی و انگلیسی  در زمینه زبان دچار مشکل نخواهند شد

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل پزشکی در ترکیه

  • تکمیل فرم درخواست پذیرش از دانشگاه
  • مدرک دیپلم دبیرستان و ترجمه آن به زبان ترکی یا انگلیسی
  • گواهی معتبر تسلط به زبان انگلیسی تافل یا آیلتس
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه بین المللی ( خصوصا برای رشته پزشکی در ترکیه)
  • فرم تسویه

آزمون ورودی و ویزای تحصیلی در ترکیه

برای به دست آوردن بورس تحصیلی در ترکیه باید در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کرد. در این کشور دو نوع آزمون YOS و SAT وجود دارد. آزمون YOS مخصوص دانشگاه های دولتی و SAT مخصوص دانشگاه های خصوصی می باشد. هر کدام شرایط قواعد خاص خود را دارد. برای پزشکی در ترکیه این آزمون به زبان انگلیسی برگزار می شود. تحصیل پزشکی در دانشگاه های ترکیه به دو نوع تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی تقسیم می شود. بر اساس آزمون هایی که گرفته شده افراد حق انتخاب دانشگاه را دارند. عمده ترین اختلاف بین این دو نوع دانشگاه در میران هزینه تحصیلات می باشد.  برای تحصیل پزشکی در ترکیه اگر شخصی معدل بالایی داشته باشد و آزمون را بتواند به خوبی پشت سر بگذارد بدون نیاز به سپری کردن یک سال درکالج به راحتی می تواند وارد دانشگاه شود.

سخن آخر

تحصیلات در هر مقطع  و هر کشور هزینه های خاص خود را دارد. بهتر است برای تحصیل پزشکی در ترکیه قبل از اقدام به هرکاری در این زمینه تحقیقات کامل را انجام داده تا به مشکل برخورد نکنید. ضمنا تحصیلات عالی در هر کشوری شرایط خاص خود را دارد. این نکته را بدانید که دانشگاه انتخابی منافع کشور خود را در نظر می گیرد، ما در موسسه آموزش عالی نبولا این راه را برای شما مهیا میسازیم.