تحصیل در ترکیه یکی از مهم ترین راه ها برای ادامه تحصیل می باشد. برای تحصیل در این کشور متقاضیان اقدام به مهاجرت می کنند. برای این که بتوانید در دانشگاه های ترکیه مشغول به تحصیل شوید، لازم است تا در آزمون های ورودی خاصی شرکت کنید. یکی از مهم ترین آزمون های ورودی، آزمون یوس ترکیه می باشد. برای قبولی در آزمون یوس می توانید اقدام به ثبت نام کلاس های YÖS کنید. برای کسب اطلاعات دقیق تر در ارتباط با تحصیل در ترکیه و بورسیه تحصیلی ترکیه می توانید به متخصصان موسسه آموزش عالی نبولا ایران مراجعه کنید.

منظور از آزمون یوس ترکیه چیست؟

هر ساله دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه آزمونی را برای متقاضیان تحصیل دراین کشور برگزار می کنند. این آزمون به YÖS معروف است و مخفف «Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı»  می باشد. دانشگاه های ترکیه این امتحان را برای متقاضیانی برگزار می کنند که تبعیت ترکیه را ندارند. امتحان یوس ترکیه برای دانشجویانی است که قصد تحصیل در ترکیه به زبان های ترکی و یا انگلیسی را دارند. توجه داشته باشید که آزمون یوس برای تحصیل کارشناسی در ترکیه مورد قبول است و برای مقاطع دیگر نمی باشد. از این رو برای تحصیل در رشته های مختلف این دوره قبولی در آزمون یوس را به همراه داشته باشید. برای قبولی می توانید به جهت ثبت نام کلاس های YÖS اقدام کنید. نکته مهم این که شرکت در آزمون دارای شرط سن نمی باشد.

ثبت نام کلاس های yos

مفاد آزمون یوس برای ثبت نام کلاس های YÖS

برای این که بتوانید در این امتحان ورودی موفق شوید،‌لازم است تا موارد آزمون را به دقت مورد بررسی قرار دهید. موارد این آزمون عبارتند از:

  • ریاضی
  • هوش
  • هندسه

اما نکته مهم تر این است که سوالات امتحان به زبان شما وابستگی زیادی ندارند. از این رو شما می توانید با کسب اطلاع از روابط بین شکل ها و هوش یا حتی اندازه زوایا در هندسه، سوالات را پاسخ دهید. سوالات آزمون یوس نه تنها به زبان ترکی بلکه به زبان های فارسی و انگلیسی هم ارائه می شوند.

ثبت نام کلاس های YÖS منجر به موفقیت متقاضیان در این زمینه می شود. آزمون یوس در بیشتر مدل های ارائه شده دارای ۸۰ سوال می باشد. سوالاتی تستی که به بخش های مختلف تقسیم شده اند. از این میان ۳۰ تا ۳۵ تست مربوط به بخش ریاضیات، ۴۰ تا ۴۵ سوال مربوط به بخش هوش و باقی سوالات مختص به رشته هندسه می باشد سوالات برای متقاضیان ایرانی در حد دبیرستان های ایران است و سختی آن چنانی نخواهد داشت.

دقت داشته باشید که آزمون یوس ترکیه صرفا مورد قبول دانشگاه های این کشور است و به عنوان یک امتحان بین المللی شناخته نمی شود.

قبولی در آزمون یوس با ثبت نام کلاس های YÖS

اگر می خواهید در آزمون یوس قبول شوید، لازم است تا آمادگی های لازم را کسب کنید. یکی از این آمادگی ها، کسب اطلاعات دقیق در ارتباط با این آزمون می باشد. برای قبولی در این آزمون باید نمره خاصی را بر مبنای رشته داشته باشید. به طور مثال برای قبولی پزشکی و دندانپزشکی بهترین نمره بین ۹۵ تا ۱۰۰ می باشد. توجه داشته باشید که هر کدام از دانشگاه های ترکیه آزمون یوس را به طور شخصی برای خود برگزار می کنند.  در واقع هر دانشگاه امتحان یوس را به طور اختصاصی برگزار می کند. با ثبت نام کلاس های YÖS می توانید به راحتی تمامی این موارد را پوشش دهید.

کدام دانشگاه های ترکیه آزمون یوس را برگزار می کنند؟

برگزاری آزمون یوس

همان طور که اشاره کردیم، دانشگاه های ترکیه هر کدام شرایط ویژه ای برای برگزاری آزمون دارند. زمان ثبت نام این امتحان عموما هر سال در ماه بهمن تا نهایت اردیبهشت می باشد. البته برای هر دانشگاه روز و شرایط می تواند متفاوت باشد. دقت کنید که برای ثبت نام باید از قبل آزمون اقدام نمایید. تاریخ آزمون YÖS معمولا برای دانشگاه های مختلف بین بازه فروردین تا مرداد ماه می باشد.

نکته مهمی که در زمینه برگزاری آزمون یوس باید بدانید، نحوه برگزاری آن است. این امتحان هم به صورت سیستمی(آنلاین) و هم به صورت کاغذی از متقاضیان اخذ می شود.

هزینه آزمون و ثبت نام کلاس های YÖS

یکی از مهم ترین مواردی که در زمینه آزمون یوس باید بررسی شود، هزینه ها می باشند. هزینه آزمون با توجه به هر دانشگاه متفاوت می باشد. در سال ۲۰۲۱ میلادی این هزینه به صورت میانگین برابر یا ۴۰۰ لیر ترکیه می باشد. دقت کنید که هزینه ثبت نام کلاس های YÖS نیز بسته به موسسه آموزشی متفاوت خواهد بود. برای کسب اطلاعات دقیق تر می توانید با متخصصان موسسه آموزش عالی نبولا ایران در ارتباط باشید.